09.09.2019
0

Jak obliczyć wskaźnik BMI? Porady

Body Mass Index, w skrócie BMI określa prawidłowość masy ciała. BMI liczone jest indywidualnie dla każdego człowieka. Dzięki wskaźnikowi BMI jesteśmy w stanie uzyskać informację, czy aby na pewno nasza waga jest prawidłowa, czy przypadkiem nie mamy nadwagi lub niedowagę. Body Mass Index liczony jest u osób dorosłych, jak również u dzieci i młodzieży.

Jak obliczyć wskaźnik BMI? Porady

Wskaźnik BMI 

Wiele osób zastanawia się, co to jest BMI. Wskaźnik ten jest prostym wzorem matematycznym, który opisuje zawartość tkanki tłuszczowej w naszym organizmie. Dzięki wskaźnikowi BMI możemy oszacować, czy nasza waga ciała jest prawidłowa. Pierwotnie swoje zastosowanie BMI miał jedynie u dorosłych kobiet i mężczyzn. Obecnie również jesteśmy w stanie obliczyć wskaźnik tkanki tłuszczowej u dzieci. Dość niebezpieczna dla naszego zdrowia jest nadmierna nadwaga lub niedowaga. Dla własnego zdrowia i dobrego samopoczucia warto kontrolować swoją masę ciała. Po oszacowaniu BMI, jeżeli mamy jakieś uwagi, możemy udać się do specjalisty po porady lub odpowiednio dopasowaną dietę do naszych potrzeb.

Wskaźnik BMI - dowiedz się więcej

Podstawowym pytaniem, jakie powinniśmy sobie zadać, jest to, jak obliczyć BMI? Najprostszym sposobem jest skorzystanie z kalkulatorów BMI, które znajdziemy na różnych serwisach internetowych. Zazwyczaj w takim kalkulatorze jesteśmy zobowiązani do podania naszej płci, wieku, wagi i wzrostu. Kalkulator BMI jest ogólnodostępny i bezpłatny. Możemy również samodzielnie zabrać się do obliczenia wskaźnika. Mamy do tego przygotowany wzór, w którym należy podzielić masę ciała przez wzrost w metrach podniesiony do kwadratu. Również BMI dzieci i młodzieży sprawdza się w ten sam sposób, jednak wyniki weryfikujemy na specjalnej siatce centylowej, które bez problemu możemy znaleźć na stronach internetowych. 

Inne wskaźniki masy ciała 

BMI nie jest jedynym popularnym wskaźnikiem, dzięki któremu uzyskamy informację na temat naszego zdrowia. Podczas pomiarów możemy posłużyć się np. wskaźnikiem WHR, który określa stosunek obwodu pasa do bioder. Dzięki WHR jesteśmy w stanie określić typ otyłości, jaki nas dotyczy. Kolejnym wskaźnikiem jest BAI. Informuje nas o otłuszczeniu naszego ciała. Wszystkie typy sylwetki bierze pod uwagę wskaźnik SBSI. Musimy jednak mieć na uwadze, że wyniki wyliczone ze wskaźników będą ukazywały szacunkowe dane. 

Jak utrzymać prawidłową masę ciała?

Jeżeli uważamy, że posiadamy zbyt dużą ilość kilogramów i nie czujemy się komfortowo w swoim ciele, warto zasięgnąć porady u lekarzy specjalistów, dietetyków lub wieloletnich trenerów fitnes. Fitnes porady dotyczące utrzymania prawidłowej masy ciała mogą wiele pomóc osobom, które nie są zadowolone ze swojej masy ciała. Podstawą do zbudowania prawidłowej sylwetki jest przestawienie swoich nawyków żywieniowych. Konieczne jest kontrolowanie swoich posiłków. Spożywajmy posiłki regularnie i w odpowiednich ilościach. Pijmy dużo wody i najlepiej odstawmy sól. Unikajmy jedzenia słodyczy i picia alkoholu lub postarajmy się je zastąpić zdrowszymi produktami. Jedzmy dużo owoców i warzyw, w których znajdziemy ogromną dawkę witamin. Proponujemy zapoznać się z piramidą żywności, która wskaże nam w szczegółowy sposób, na jakie produkty uważać, a jakie możemy jeść w większych ilościach. Spędzajmy czas aktywnie. Dla pełnej motywacji możemy zakupić roczny karnet na siłownie lub basen. Jeżeli dopisuje nam pogoda za oknem, warto wybrać się na spacer, czy pobiegać. Mamy duży wybór sportów, jakie możemy uprawiać. Ruch pomoże nam zrzucić zbędne kilogramy i poczujemy się z pewnością o niebo lepiej. 

 

Dodane komentarze