07.05.2018
0

Biegaj po zdrowie

Kiedy na początku wiosny powoli odchodzą długie zimowe wieczory, a zaczynają zbliżać się gorące letnie dni, większość z nas postanawia zadbać nieco o swoją sylwetkę. Najpopularniejszym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów i poprawieniem ogólnej kondycji ciała, jest bieganie. Obserwując z boku biegaczy, może się wydawać, że nie ma nic prostszego i bezpieczniejszego, jednak bieganie to także sport i podobnie jak każdy inny niesie za sobą ryzyko rozmaitych kontuzji. Nie wszystkie od razu wykluczają z dalszego biegania i zmuszają do przerwy w treningach, ale nie można ich lekceważyć, żeby nie nabawić się poważniejszego urazu. Skąd się biorą najpowszechniejsze kontuzje i jak z nimi walczyć, postaram się pokrótce wyjaśnić.

Biegaj po zdrowie

Ból kolana

To najczęstsza przypadłość biegaczy, która może mieć dwie niezależne przyczyny, zależnie od miejsca występowania bólu. Jeśli ból odczuwany jest w przedniej części kolana, w okolicach rzepki, może to być spowodowane zbyt intensywnymi treningami na początku przygody z bieganiem i zbyt krótkim odpoczynkiem po treningu. Jeśli nie pojawiają się inne objawy, typu opuchlizna, przeskakiwanie rzepki, czy skręcenie stawu kolanowego, rozwiązaniem powinno się okazać zmniejszenie intensywności treningów.


Drugi rodzaj bólu dotyka zewnętrznej części kolana i rozlewa się wokół niego. Tu przyczyną może być tak zwany zespół pasma biodrowo-piszczelowego, czyli mechanizmu odpowiadającego za zginanie się kolana. Kontuzja ta dotyczy przeważnie nowicjuszy lub trenujących na trasach ze sporą ilością podbiegów i obniżeń terenu. Najprostszą formą leczenia takiej kontuzji jest rozciąganie pasa biodrowo-piszczelowego i okłady z lodu, a czasem może wystarczyć zmiana trasy biegu na łagodniejszą.


Shinsplints

To sformułowanie określa ból kości piszczelowej po jej wewnętrznej stronie. Najczęściej przyczyną jest przeciążenie mięśni i powtarzanie się mikrourazów w okolicach kości piszczelowej. Występuje u początkujących biegaczy lub u powracających do biegania po dłuższej przerwie. Tu sposobem na zaleczenie urazu jest ograniczenie biegania na kilka dni, a potem stopniowe zwiększanie obciążeń.


Zapalenie rozcięgna podeszwowego

Dotyczy bólu spodu stopy, w części centralnej i okolicach pięty. Najczęściej zaczyna się od niewielkiego dyskomfortu głównie porannego, a z czasem potrafi znacznie zyskać na intensywności i uniemożliwić dalsze treningi. Przyczyną dolegliwości może być nadmierne rotowanie stopą do środka lub na zewnątrz, a także nagłe i drastyczne zwiększenie dystansu biegu. Zaleczyć kontuzję można, poprawiając elastyczność rozcięgna podeszwowego, poprzez masaże spodu stopy, albo rolowanie jej na zamrożonej butelce, czy kauczukowej piłce.


Zapalenie ścięgna Achillesa

Przyczyn bólu ścięgna łączącego łydkę z piętą może być wiele, a dodatkowym objawem bywa opuchlizna w okolicach pięty. Przyczyną niesprawności ścięgna jest kiepska sprawność mięśni łydki i innych mięśni, odpowiedzialnych za zginanie stopy. Dolegliwości najczęściej pojawiają się u osób zwiększających intensywność treningów lub biegających w terenie pagórkowatym. Przy takim bólu zaleca się przerwanie treningów biegowych i konsultację z lekarzem, który zleci badanie USG. Ważne, żeby jak najszybciej podjąć leczenie, zanim ścięgno nie ulegnie większemu uszkodzeniu.


Znana maksyma „Sport to zdrowie” nie zawsze znajduje odbicie w rzeczywistości. Pamiętajmy więc, rozpoczynając przygodę z bieganiem, że nasze zdrowie zawsze jest ważniejsze, niż idealna sylwetka na gorącej słonecznej plaży. Słuchajmy własnego organizmu i nie bagatelizujmy sygnałów, które on nam daje.

 

Dodane komentarze