20.03.2018
0

Biegi z przeszkodami dla najmłodszych

Dzieci intuicyjnie garną się do aktywności fizycznej. Tym bardziej jeśli mają wsparcie rodziców, a przede wszystkim widzą jak dorośli systematycznie wybierają się na treningi. Wspólna pasja tylko potęguje zamiłowanie do sportu oraz wzmacnia więzi rodzinne.

Biegi z przeszkodami dla najmłodszych
Autor zdjęcia: ORHAN KAYA

Damian Mickiewicz, trener personalny z Olsztyna i uczestnik lig CrossFitowych, cieszy się że coraz więcej dzieci przychodzi na spotkania przygotowujące do biegów z przeszkodami. 


Czy dzieci lubią jednocześnie biegać, pokonywać przeszkody i dźwigać ciężary? 

Może nie ciężary, a raczej ciężarki. Tak, zdecydowanie podoba im się taki rodzaj wysiłku. Tutaj mają pełen plac zabaw: błoto, wodę, piasek. Dziecko brudne, to dziecko szczęśliwe.


Od którego roku życia dziecko może przygotowywać się do zawodów?

Od 6-7 roku życia dziecko jest na tyle skoordynowane i rozwinięte, że może zacząć trenować  daną dyscyplinę sportu. Na moich treningach sześciolatek dźwiga głównie ciężar własnego ciała. Ma też wpajane prawidłowe wzorce ruchowe. Ćwiczenia jakie najczęściej wykonuje to: przysiady, wykroki, podskoki oraz zeskoki. Zdobywa też tzw. świadomość mięśniową oraz uczy się kontroli poszczególnych grup mięśni. 


Jak może wyglądać trening młodego CrossFitowca?

Powinien opierać się na nauce ćwiczeń, które mają za zadanie naukę konkretnych ruchów charakterystycznych dla danej dyscypliny. Absolutnie powinno się wykluczyć trening z ciężarami, gdyż kościec dziecka nie jest jeszcze w pełni rozwinięty i tak mocny, jak u dorosłego człowieka. Dzieci powinny przede wszystkim mieć z treningu mnóstwo zabawy. Buduje się w nich pozytywne nastawienie do aktywności fizycznej oraz do rywalizacji fair-play. 


Na co zwracać uwagę przy wykonywaniu ćwiczeń?

Przede wszystkim dzieckiem powinien zajmować się doświadczony trener, który na bieżąco wyłapie patologie w budowie ciała i do razu zaserwuje odpowiedni trening korekcyjny. Warto od początku uświadamiać młodego człowieka jak powinien się poruszać oraz trenować. Treningi nie mogą być za długie i zbyt częste. 


Jakie ćwiczenia są najlepsze dla młodego adepta crossfitu?

Głównym nurtem CrossFitu są  ruchy funkcjonalne, bez podziału na konkretne partie mięśniowe. Ruch odbywa się w pełnym zakresie po najmniejszej linii oporu. Do podstawowych ćwiczeń możemy zaliczyć więc: pompki, przysiady, wykroki, podskoki, brzuszki, trening statyczny, czyli ,,planki” , trzymanie na drążku, a także ćwiczenia bezpośrednio tlenowe jak bieganie w różnym zakresie tętna, jazda na rowerze, pływanie, skakanka oraz burpeesy. Generalnie wszystkie ćwiczenia z ciężarem własnego ciała z naciskiem na odpowiednią technikę oraz zdrowy wzorzec ruchu.


Czy biegi z przeszkodami są bezpieczne dla dzieci? 

Tak. CrossFit to naturalny, bardzo intensywny trening, który kładzie duży nacisk na świadomość własnego ciała, przez co jest bardzo bezpieczny. Ludzie którzy uprawiają biegi z przeszkodami tworzą grupy, wzajemnie rywalizują w zdrowej formie oraz jednoczą się nie tylko na treningach.


Jakie przeszkody pokonywały dzieci podczas zawodów, które organizowałeś?

To były kłody do noszenia, tunel z opon, czołganie pod siatką w wodzie i w rowach, slalom między taśmami, równoważnia, zasieki w lesie, spacer z oponą na sznurku. W kategorii „solo” brały udział starsze dzieci startujące bez pomocy dorosłych. W „duo” młodsze, które pokonały trasę  razem z rodzicami. Najmłodszy zawodnik miał 3 lata i świetnie sobie radził. Trasa miała ok. 2 km. Zamiast drutów kolczastych wisiały sznurki, pływanie zastąpione zostało wejściem do wody powyżej kolan. Nie było wspinaczki na liny, a  pionowe ścianki zastąpiliśmy piramidami z palet. Było bezpiecznie. 


Jak wg Ciebie wygląda kondycja fizyczna dzieci w Polsce? 

Uważam, że rodzice, którzy trenują sport zaszczepiają dziecku aktywność ruchową. Młodzi zawodnicy mają dość dobrą wydolność i nie są otyli. Gorzej jest z dziećmi, których nikt nie pokieruje. Młodzi mieszkańcy małych miejscowości,  czy wiosek są dużo sprawniejsi i posiadają lepszą koordynację ruchową niż ich rówieśnicy z miasta.

Dobrze jest od najmłodszych lat kierować dzieci ku sportowi. Jednak nie wolno dzieci do tego  zmuszać. Należy pokazać kilka różnych form i pozwolić wybrać tą, która odpowiada im najbardziej. Tutaj bardzo istotną rolę pełni trener, który zachęci do zajęć przez odpowiednie podejście do dzieci.


 

Dodane komentarze