18.05.2018
0

Jak urozmaicić sobie długie wybieganie?

Podczas treningów niejednokrotnie trzeba wykonać długi bieg. Ma on na celu podtrzymanie lub poprawę wydolności tlenowej. Przygotowuje również ciało do meczącego wysiłku, który niekiedy podczas zawodów może trwać nawet kilka godzin. Mimo, że jest to bardzo potrzebna jednostka treningowa, to czasami przemierzanie wielu kilometrów w jednostajnym, wolnym tempie może nieźle znużyć. Często jest tak, że wolimy szybkie akcenty nawet na dużym zmęczeniu. Taki trening po prostu szybko mija, a my skupiamy się, żeby wykonać go w zakładanym czasie i tempie. Co zatem zrobić, aby nie nudzić się podczas długiego biegu?

Jak urozmaicić sobie długie wybieganie?

Razem raźniej

Trening w towarzystwie innych osób, czy nawet całej grupy dodatkowo pozwoli nam się zmobilizować do wysiłku. Poza tym możemy sobie porozmawiać, bo bieg jest w tempie konwersacyjnym i spokojnym. Czas będzie wtedy szybciej mijał i nim się zorientujemy, trening dobiegnie końca. Takie biegi, to czysta przyjemność.


Odkrywanie nowych terenów

Wycieczki biegowe są świetnym sposobem na zwiedzenie miejsc, w których jeszcze do tej pory nie byliśmy. Poznamy nowe tereny, lasy, jeziora, miejscowości. Czasami możemy natknąć się na zabytki lub pomniki przyrody. Warto więc zaplanować sobie trasę biegu w zupełnie inne miejsca, niż te dobrze nam znane. 


Zmiana tempa biegu

Podczas długiego wybiegania nogi nieco się ,,zamulają". Po prostu w pewnym momencie tempo spada, czujemy się nawet trochę ociężale i tracimy energię. W takim wypadku warto trochę obudzić nasz ,,przysypiający" organizm. Dobrze jest wtedy przyspieszyć. Wystarczy kilka minut lub np. kilometr żwawszego biegu i już czujemy, że krew zaczyna szybciej krążyć. Pobudzony organizm łatwiej zniesie dalszy trening. Warto taką metodę stosować raz na jakiś czas, gdy zaczynamy już się nużyć monotonnym biegiem. 


Bieganie z czworonogiem

Pies jest świetnym towarzyszem na przemierzanie wielu kilometrów. Nie marudzi, nadaje dobre tempo, ostrzeże przed niebezpieczeństwem, a w razie czego obroni. Nie sposób się z nim nudzić. Jeśli ktoś nie ma swojego czworonożnego przyjaciela, to może pobiegać z psem znajomego. 


Bieganie z odtwarzaczem

Czas szybko mija, kiedy słuchamy ulubionej muzyki. Jej rytm często wyzwala w nas dodatkowe pokłady energii i nawet przyspieszamy. Wprowadza nas w pogodny nastrój, a czasami prowokuje do nucenia lub śpiewania. Długi bieg, to dobry sposób aby posłuchać audiobooka lub pouczyć się nowego języka. Przyswajanie wiedzy w ten sposób przynosi same korzyści: poszerzasz wiedzę oraz przyjemnie spędzasz czas podczas treningu. 


Dzielenie dystansu na odcinki

Podczas pokonywania wielu kilometrów dobrym sposobem na szybkie zniechęcenie i znużenie jest określenie sobie krótkoterminowych celów. Ustalamy wtedy, że biegniemy do najbliższego skrzyżowania, mostu, skrętu. Po dotarciu do celu np. przyjmujemy żel lub popijamy wodę. Takie dzielenie dystansu na mniejsze odcinki pozwoli nam się skoncentrować tylko na danym etapie biegu. Nie myślimy wtedy o tym co nas jeszcze czeka, tylko skupiamy się na konkretnym zadaniu.


Sam na sam ze sobą

Amatorzy, którzy trenują bieganie mają wiele innych obowiązków. Praca, dom, rodzina, to stałe elementy ich codzienności. Czasami tylko bieganie daje odskocznię od różnych zadań i stanowi możliwość poukładania sobie w głowie wielu spraw. Długie przemierzanie kilometrów zatem nie musi być nużące, gdyż właśnie wtedy można przemyśleć jakieś skomplikowane kwestie lub spokojnie rozwiązać różne problemy. Taki wewnętrzny dialog bywa potrzebny, żeby coś zrozumieć lub po prostu ,,pogadać" ze sobą, bo przecież nikt ci wtedy nie będzie przeszkadzać. 


Sprawdzenie nowości

Podczas długiego wybiegania nigdzie nam się nie spieszy. Nie musimy też specjalnie pilnować tempa, zwłaszcza jeśli trening ma charakter wycieczki biegowej. To właśnie wtedy jest dobry moment, żeby sprawdzić jak biega się w nowym ciuchu. Może to być czapka, skarpetki lub bluza. Dobrym sposobem jest też wypróbowanie podczas takiego biegu wszystkich nowych opcji w nowiutkim zegarku, albo jak się biega z dopiero co kupionym plecakiem. Można też sprawdzić nowe żele energetycznych, czy nie spożywane wcześniej napoje izotoniczne. Czasu będzie dużo, kilometraż też niemały, więc wypróbujemy sobie co tylko chcemy. Nudno na pewno nie będzie.

 

Dodane komentarze