03.05.2018
0

Kawa dla biegacza

Często potrzebujemy symbolicznego ,,kopa", żeby pobudził nas do działania lub po prostu dodał energii. Dlatego wiele osób pije kawę. Najczęściej rano, ale też wtedy gdy czują się senni, zmęczeni lub osłabieni. Po wypiciu jednej filiżanki, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, siły i chęci do podjęcia działania nagle wracają. Z tego powodu również sportowcy często sięgają po kawę.

Kawa dla biegacza

Sprawniejszy mózg

Podczas treningu biegowego nie tylko trzeba być w dobrej formie fizycznej, ale również i umysłowej. Dobrze jest przecież w porę zauważyć wystające z podłoża korzenie drzewa, kamienie, czy też inne przeszkody, których wiele jest na polnych i leśnych ścieżkach oraz szlakach górskich. Wypita kawa sprawia, że mózg lepiej funkcjonuje. Jesteśmy bardziej skoncentrowani, czujniejsi i szybciej potrafimy zareagować na daną nieprzewidzianą sytuację. Kofeina, która wchodzi w skład kawy wpływa na usprawnienie koordynacji nerwowo-mięśniowej. Dzięki temu nasze mięśnie lepiej funkcjonują i ich czas reakcji jest szybszy.  


Na nadwagę

Kofeina jako organiczny związek chemiczny może nam pomóc w pozbyciu się nadmiaru kilogramów. Otóż gdy dostaje się on do organizmu zaczyna się proces uwalniania tłuszczu. Po kilku minutach można już rozpocząć bieg, dzięki czemu zrzut kalorii będzie większy niż trening bez wypicia kawy. Kofeina sprawia, że nadmiar tłuszczu jest przetwarzany w energię potrzebną do sprostania wysiłkowi fizycznemu podczas intensywnego treningu. 


Na wydolność

Wielu sportowców wyczynowych wypija kawę przed zawodami. Najlepiej jest to zrobić na ok. 45, 60 minut przed startem. Kofeina w znaczący sposób wpływa na poprawę wydolności. Sprawia, że biega się łatwiej i w większym komforcie. Człowiek po spożyciu kawy jest bardziej pobudzony, energiczniejszy i żywiej reaguje. Przyjmuje się, że wystarczy przyjąć między 3, a 6 miligramów kofeiny na 1 kilogram masy ciała danego człowieka, żeby poprawić swoje wyniki. Niektórzy przyjmują kofeinę podczas długiego biegu np. ultramaratonu. Oczywiście nie zawsze w formie kawy, lecz np. zimnego napoju. Kofeina jest też składnikiem coli. Wielu ultramaratończyków z chęcią z niej korzysta podczas zawodów.    


Na regenerację

Po wypiciu kawy czujemy się pobudzeni i pełni energii życiowej. Tak więc napój ten może nam szybko przywrócić siły i dać niezły zastrzyk witalności. Kofeina pomaga też w regeneracji organizmu po dużym wysiłku, gdyż wpływa na odbudowanie zapasów glikogenu. Zawodnik szybciej powraca do pełnej aktywności, a jego organizm w krótszym czasie się regeneruje.   


Energia i radość

Podczas pokonywania długich dystansów każdy chciałby odczuwać komfort. Kiedy tego nie ma dotarcie do mety jest walką o przetrwanie. Zawodnikowi często w takiej sytuacji towarzyszą myśli o zejściu z trasy. Wypicie kawy przed zawodami może zwiększyć poziom  endorfin. Dzięki temu samopoczucie jest lepsze, zawodnik czuje się radośniejszy i łatwiej pokonuje kolejne kilometry. 


Na co uważać?

Zawsze zalecane jest umiarkowanie w stosowaniu różnego rodzaju produktów żywnościowych. W przypadku kawy również się to sprawdza. Jeśli zbyt dużo jej wypijamy, to możemy wykazywać się nadpobudliwością. Reagujemy nerwowo i emocjonalnie. Na treningu może to skutkować tym, że zbyt duża dawka energii będzie nas popychała do narzucania sobie większego tempa niż zakładał plan treningowy. Ponadto nasza nadpobudliwość może po prostu drażnić inne osoby, gdy z nimi trenujemy. W skrajnych przypadkach uzależniona od kofeiny osoba będzie zachowywała się agresywnie. 

Przedawkowanie wpływa także na bezsenność, co później może niekorzystnie odbić się na formie danego zawodnika.  

Jeśli ktoś zamierza wypić kawę kilkanaście minut przed zawodami i w ten sposób dodać sobie energii, to powinien pamiętać, że działa ona moczopędnie. Warto więc spożyć ją na tyle przed startem, żeby jeszcze zdążyć odwiedzić łazienkę. Oczywiście jeśli dystans, który pokonujemy na zawodach nie jest zbyt długi, to nie musimy się martwić, że podczas biegu będziemy musieli szukać ustronnego miejsca. 

Moczopędne działanie kofeiny powoduje, że jeśli w czasie treningu, czy też zawodów będziemy musieli skorzystać z WC, to powinniśmy szybko uzupełnić płyny, żeby nie doprowadzić do odwodnienia organizmu. To w konsekwencji może skutkować osłabieniem, czy nawet omdleniem, zwłaszcza przy wysokich temperaturach powietrza.   

Najlepiej jest wypić samą kawę bez dodawania do niej mleka. W innym przypadku możemy poczuć ociężałość na żołądku. Bieg w takim stanie nie należy do komfortowych.      

Zbyt duża ilość wypijanej kawy może przynieść duże szkody dla organizmu. Chodzi tu przede wszystkim o kołatanie i palpitacje serca, a także złe samopoczucie, zawroty głowy i uczucie rozdrażnienia, a także niepokoju.  

Nie warto eksperymentować z kofeiną na kilka minut przed startem, bo tak doradzają inni bardziej doświadczeni zawodnicy. Lepiej wypróbować jej działanie podczas wcześniejszych treningów. 

Bardzo łatwo jest uzależnić się od kofeiny, dlatego trzeba uważać z wypijaniem zbyt dużych ilości tego napoju. Zamiast koncentracji i pobudzenia energetycznego można osiągnąć zupełnie odwrotne skutki. Człowiek uzależniony może być apatyczny oraz odczuwać ciągłe zmęczenie, co skutkuje stałym głodem energetycznym. W skrajnych przypadkach występuje zjawisko zwężenia naczyń krwionośnych, co w przypadku nóg objawia się bólami i uczuciem ciężkości.    


Ciekawostki

  • W magazynie Applied Physiology, Nutrition i Metabolism opisano badanie udowadniające, że nie trzeba koniecznie wypić kawy, żeby poprawić swoją wydolność. Można nią tylko przepłukać usta i wypluć, a i tak kofeina będzie działać na organizm. 
  • Kofeinę można również przyjmować w kapsułkach, tabletkach, shotach oraz napojach. 
  • Po wypiciu kawy odczuwa się mniejsze zmęczenie i można biec szybciej.  

 

Umiar jest wskazany zawsze, więc jeśli ktoś zdecyduje się na picie kawy przed zawodami, to powinien pamiętać, że zawarta w niej kofeina jest substancją psychoaktywną, czyli ma wpływ na nasz umysł. Przedawkowanie i zbyt częste jej używanie grozi uzależnieniem, co może mieć bardzo negatywny wpływ na organizm ludzki. Tak więc jeśli zamierzamy poprawić swoją wydolność lub po prostu cieszyć się energią po wypiciu porannej kawy, to warto to robić z rozwagą i rozsądkiem.

 

Dodane komentarze